Sportpszichológia

SEERGA Nyelvi Központ

Nyelvtanulás mély tudatszinten: SEERGA

Nincs magolás és házi

Tanfolyamaink Neked szólnak, ha:

  1. Hagyományos vagy alternatív módon sem tudtál eddig megtanulni idegen nyelven!
  2. Nincs időd kivárni, hogy 1-2 év alatt juss el egy magasabb nyelvi szintre!
  3. Kötött időpontok helyett azt szereted, ha a tanfolyam igazodik Hozzád!
  4. Nincs időd vagy nem akarsz magolni és házi feladatokkal foglalkozni!
  5. Inspiráló és nem fáradságos módon szeretnél nyelvet elsajátítani!
  6. 7-szer gyorsabban (a hagyományoshoz képest), pár hónap alatt szeretnél eljutni kezdőtől alapszintre, alap szintről középszintre, középszintről felső szintre!
  7. Fontos, hogy a tudás mellé szellemi megújulást, frissességet, szellemi teljesítőképesség növekedést is kapj!
  8. Ha vidéken vagy külföldön élsz és nem tudsz eljárni a nyelvtanfolyamokra.

 

Szeretnél többet tudni a GYORS és GARANCIÁLIS tanfolyamokról?

A garanciafelmérésre, igényfelmérésre illetve egy INGYENES PRÓBAÓRÁRA  időpontot adunk, ha szeretnéd:

Egyeztess időpontot MOST!

70/4546 876

Fontos!

Diktáld be ezt a kódot,
és 15.000 Ft kedvezményt kapsz
a tanfolyam árából!

LSU15

 

Márki Anita
andragógus, felnőttképzési szakember
tanulási tanácsadó
70/4546 876
marki.anita.seerga@gmail.com

SEERGA Nyelvi Központ

Dohányzol? Vízipipázol?

A cigiről

A dohány egyes kémiai anyagokat természetes módon tartalmaz, másokat a cigaretta gyártó cégek adnak hozzá tartósító, vagy illatosító szerként.

A cigaretta füstje 4000 kémiai anyagot tartalmaz.

cigitartalom

Aceton A körömlakklemosók alkotórésze volt, ipari oldószer.
Ecetsav Híg oldata ételízesítőként használatos.
Ammónia Tisztítószerek alkotórésze, pl. ablaktisztító folyadék.
Arzén Ismert méreg.
Benzin Gyúlékony mérgező anyag, pl. járművek üzemanyaga.
Szénmonoxid Nagy mennyiségben fulladást okoz, mert a vérben elfoglalja az oxigén helyét, a kipufogó gázokban is megtalálható.
Szén-tetraklorid A száraz vegytisztítószerek alkotóeleme.
DDT Betiltott növény védőszer.
Formalin Fertőtlenítőszer, bőr- tüdő- és emésztőrendszeri panaszokat okoz.
Ciánhidrogén Halálos méreg, az USA-ban az elítéltek kivégzéséhez használják.
Ólom Benzinadalék volt, agykárosodást, hányást, testsúlycsökkenést okozhat.
Metanol Oldószer, üzemanyag.
Nikotin Permetezőszer, a dohányfüst egyetlen alkotóeleme, amely bejut az agyba, emeli a vérnyomást és a pulzust, ezáltal a szívnek több oxigénre van szüksége.
Salétromsav Marószer, az iparban gyakran használt folyadék.
Kénsav Marószer, fertőtlenítők, robbanóanyagok alkotóeleme.
Kátrány Utak aszfaltozására használják, rákkeltő, tüdőkárosító anyag, a kátrány felelős a dohányosok foga, ujja, körme elszíneződéséért.
Toluol Oldószer, ipari festékek és robbanóanyagok alkotóeleme.
Polónium210 Rádium Mindkettő természetes radioaktív anyag.

cigitisztulas

Gyermekek és fiatalok részére, interaktív véleményformálás 5-éves kortól:
www.cikiacigi.hu

Megelőzési és leszokást segítő programokról:
www.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/megelozes_es_leszokas_segites.html

Leszokni vágyók részére, a Fellélegezhetünk! kampány honlapja:
fellelegezhetunk.hu

A Leteszem a cigit program honlapja:
leteszem.hu


A vízipipáról

A vízipipával kapcsolatos tévhitek kialakulása a 16. századra vezethető vissza. Egy magyarországi vízipipa webáruház honlapján a vízipipázást a nyugalom és relaxáció formájaként emlegetik, „a dohányzás illatos művészete, csoportos szertartásos relaxáció”-ként definiálják a vízipipázást, mellyel azt az illúziót keltik az olvasóban, hogy a vízipipa használata jótékony hatással van a szervezetre.

Azonban a kutatások eredményei megerősítik azt a tényt, hogy a vízipipázással kapcsolatos tévhit, mi szerint a vízipipa dohányfüstből a méreganyagok a vízen keresztül kiszűrődnek, hamis, és korrigálásra szorul.

A köztudatban élő tévhitek, amelyeknek nincs valós alapja és félrevezetőek:

  • TÉVHIT: A vízipipázás során kevesebb nikotint viszünk be a szervezetünkbe, ezért az egészségesebb a cigarettázásnál.
  • TÉVHIT: A vízipipázás kevésbé irritáló, ezért kevésbé káros a légzőszervrendszerre.
  • TÉVHIT: A vízipipa dohányhoz adott gyümölcs egészségessé teszi a vízipipázást.

VIZIPIPA_NYOMDA_cmyk+1spot_5mmkifutó_JAV2


A dohányzásról általában

97879_tudok1

800x2000

 

Segítség! Élsportoló a gyermekem!

Ismerjük a sportolás előnyeit, a gyermek megismerheti a határait, megtanulhatja, hogyan tud átlépni azokon, megismeri a csapatmunka előnyeit, önkontrollt tanít, énképet erősít… Nem tudnánk felsorolni, annyi mindenben segíthet.

Minden fiatal sportolónak van egy álma, kijutni az olimpiára vagy a Manchesterben balszélső poszton játszani, és a szülő, mindenben igyekszik támogatni gyermeke álmait. Az álmok megvalósításához, viszont “teljesíteni kell”! Feladatok, versenyek, mérkőzések és játékfigyelők vannak, és egy rosszul időzített hiba egy karrierbe kerülhet. Ellenfelek vannak, ezért nagyobb edzésszám nagyobb lehetőségeket rejt magába. Ez egy felnőtt teherbírását, és mentális megküzdését igényli, de sajnos a gyerek nem miniatűr felnőtt.

Az elvárások és a nagy teljesítmény nyomás szorongáshoz vezethet, ami könnyen kihathat a teljesítményre. Sokszor a szülői reakció fontosabb a gyermek számára mint maga a verseny végeredménye – hiszen ő a szülők elismerésére vágyik – éppen ezért vannak olyan nehéz helyzetben a szülők. Ha a negatív eredményt szóvá teszik, a gyerek könnyen megtanulhatja azt, hogy a hibákra figyel apa/anya, így jobb lenne azokat elkerülni, és máris nem a jó teljesítmény kerül a fókuszba, hanem a félelem a hibáktól. Aztán ott van az, hogyan kezeli a stresszt a szülő a nézőtéren. Tény, nem kis kihívás nyugodtan szemlélni azt, amikor gyermekünk remegő lábbal áll a gerendára, vagy azt, hogy az utolsó tuson ment el az asszó, ami a legjobb 4-be vitte volna őt, de ha a félelmet/kétségbeesést, izgalmat látja a szülőn a kis versenyző, akkor megtanulja, hogy neki is így kell érezni a helyzettel kapcsolatban. Természetesen ez az állítás az edzőkre is igaz, hiszen ők tanítják meg a gyermeket versenyezni! És éppen ezért fontos az utolsó néhány mondat, amit a verseny előtt és az első néhány mondat, amit verseny után hall a gyermek. (“ha nem vagy itt fejben, ki fognak ütni” – nem a legideálisabb zárszó a küzdelem előtt…)

A szülő picit olyan a gyermek számára, mint egy tükör, amibe ha belenéz, akkor meglátja azokat az érzéseket, amik benne vannak. Éppen ezért veszélyes az “edzői kérdés” is, nincs tökéletes edző, és vannak olyanok, akik jobban idomulnak a gyermek személyiségéhez és vannak, akik kevésbé. Ha a szülőnek konfliktusa van az edzővel, nem ért vele egyet, vagy az edzőnek van problémája a szülőkkel, azt sose a gyerkőc előtt tegyék szóvá, hanem intézzék el egymás közt! Ha az edző felé érkezik kritika, akkor a személye sérülni fog és a gyermek nem fog bízni vagy az edzőjében, vagy az edzés minőségében, és ez a bizalom hiánya a teljesítményére és az önbizalmára is ki fog hatni. Ha a szülőket kritizálják edzésen, akkor a gyermek érzelmileg távolítani fogja az edzőt és a bizalom is meg fog törni benne.

A nagyobb intenzitású edzésekkel nemcsak az a baj,hogy rövid távú sikerekre alapoznak, így viszont a sokszor monoton és megterhelő edzések a sport iránti szeretetre hatnak ki negatívan, azaz hosszú távon motivációt csökkenthetnek, hanem kimutatták, hogy a túledzettség olyan sérülésekhez is vezethet, ami a karrierjükbe is kerülhet.

Amikor az élsportolókat megkérdezzük, mi volt a legrosszabb gyermekkori versenyélményük, legtöbben nem a kudarcot hozzák fel, vagy taglalják részletesen, hanem a vereség utáni lelki fröccsöt az edzőjüktől, vagy a kínos hazautat apuval vagy anyuval a kocsiban, amikor vagy nagy volt a csend, vagy nagy volt a kiabálás.

Ahogy a gyermekek számára is fontos a sportpszichológiai segítségnyújtás, úgy a szülőknek is, nemhiába tartanak élsportolók szülei számára kurzusokat Amerikában. Íme egy kis kézikönyv számukra:

Sportszülők túlélési kézikönyve PDF

És az edzők számára PDF

forrás: sportpszicho.blog.hu

Sportoló esete a micimackós zoknival

Adott egy sportoló, akinek ma elérkezett a “Verseny” napja. Reggel felkel, természetesen először a jobb lábát teszi le a földre. Megreggelizik, gondoskodik a megfelelő vitaminokról, fehérjékről, meg minden másról.

Összeszedi a mezét, és becsempészi azt a plüssmacit, amit az első nyertes meccse után kapott. Szépen lassan felöltözik, és ki nem hagyja azt a macis zoknik, ami minden nagyobb versenynél vele van. Lehet hogy már ezerszer megfoltozták, de akkor is ott kell lennie nála.

Majd megérkezik a verseny helyszínére, miközben meghallgatta azt az egy bizonyos számot. Mielőtt pályára lépne, imádkozik egyet, és kéri az égiek támogatását. Véghezviszi a bizonyos mozdulatsort (3db fekvőtámasz, 3db felülés, 3db karkörzés) és irány a pálya.

Aztán megy a verseny, elérkezik az első nagyobb lehetőség, hogy pontot/vezetést szerezzen. Ez kiemelkedő fontosságú számára, hiszen, ha nem tud élni a lehetőséggel, akkor nagy a gáz! Ha a második helyzetét is kihagyja, az csak azt jelentheti, hogy ő veszíteni fog.

Természetesen ott van a bíró is. Mi van akkor, ha megint ugyanazt a bírót kapja ki, akit a múltkor is és megint jól ellene fog fújni.

Ja és ott van az ellenfél kérdése. Az X nevű ellenfelet még soha, senki sem győzte le, tehát ha az X nevű ellenféllel kerül szembe, akkor felesleges küzdeni.

És lehetnek életkorból adódó nyavalyák is. Ha idősebb/tapasztaltabb/erősebb ellenfelekkel kerülök szembe, az jó, olyankor felszabadultan tud játszani, hiszen ilyenkor nincs számára veszíteni való. Ha a saját korosztálya/súlycsoportja az ellenfél, ott már lehetnek galibák, hiszen ilyenkor tétje van az egésznek!

És ott az edző dolga is. Mikor, hogyan szól hozzám, az mindig kiemelt fontosságú. Ha a verseny első 5 percében reagál a teljesítményére, az csak azt jelentheti, hogy ő szar. Akkor már nincs remény. De ha kihúzza 10 percig, akkor mindjárt más képet fognak festeni elénk.

Tovább is sorolhatnám mindazokat a dolgokat, amik a verseny előtti és alatti szertartásait írják le. Így, a teljesség igénye nélkül, csak a leggyakrabban visszatérő jelenségeket mutattam be. A nagy kérdés, mindegyik szertartás és babona káros a versenyző számára, vagy néhányat kimondottan az előnyére tud fordítani? Ezeknek a rutinoknak egyetlen egy közös célja van, hogy megadja a versenyző számára a kontroll érzetét. Maga a verseny szituációjában rengeteg olyan rizikós tényező van, amire a sportolónak nincs ráhatása: ilyen a bíró személye, a pálya állapota, az ellenfél felkészültségi szintje, időjárás… Ezek sajnos mind kihatnak az ő teljesítményére is, éppen ezért vethet be olyan rutinokat, amik által úgy érzi, ezeket irányíthatja. Ez mind szép és jó mindaddig, amíg a szertartások ki nem hatnak magára a teljesítményre.

Szóval, ha a sportolónak a versenyt megelőző szertatásai vannak, azokat ne akarjuk elvenni tőle, hiszen azok csak biztonságot nyújtanak számára. Ellenben, ha az illetőnek a verseny alatt is vannak bizonyos hiedelmei (első pont esete; bíró vagy edző hatása…), akkor már érdemes közbelépni. Oké, tudjuk, hogy ezeknek lehet egy alapjuk, nem is arról szól a fáma. Fontos, hogy ne kétkedjünk (és végképp ne nevessük ki) a sportoló félelmeiben, mert azok számukra a realitás, inkább hívjuk fel a figyelmüket azokra az esetekre, amikor nem történtek meg / vagy éppen megtörténtek a bizonyos dolgok, és ő mégis sikerre vitte a dolgot.

forrás: sportpszicho.blog.hu

A csapatsportok pszichológiája

A csapathoz tartozás érzésének vágya egyidős az emberiséggel. A csapat megvéd, erősít és önbizalmat ad. Egészen addig, amíg az egyén nem érzi azt, hogy kirekesztették, a fejére nőttek, vagy más csapattag sokkal jobb nála. A csapatsportok pszichológiája, s a csapatok kohéziójának feltárása a tudomány egy sokat kutatott területe. Mitől lesz jó egy csapat, s lehet-e egyáltalán jó egy csapat kohézió nélkül?

A sportpszichológusok szerint – akik egyébként az olimpián részt vevő csapatok pszichikai felkészítésében is részt vettek – a gyökeret valahol a fejekben, a gondolatokban és a mentalitásban kell keresni. A csapat a benne játszó sportolók életét, kapcsolatait, eredményeit legjobban befolyásoló csoport. Időnként ugyanolyan jelentőségűvé válhat, mint a család. A sportcsapatok egyértelműen elkülönülnek más átlagos csoportoktól: a mez, az edzéshelyszín, a klub szimbólumai, a közös tevékenység, a cél egyedivé, sajátossá teszi őket.

Ha nincs egy jól működő, dinamikus, erős összetartó erővel, kohézióval rendelkező csapat a sportoló körül, akkor bármilyen teljesítményt nyújthat, mégsem lesz sikeres, hiszen eredménye a csapat kollektív teljesítményétől függ. De igaz ez fordítva is: egy jól működő csapat kiemelkedő egyéni teljesítmények nélkül aligha lesz eredményes. A sportpszichológusok szerint tehát fontos, hogy a sportoló és a csapat viszonya kiegyensúlyozott legyen, mert ha ez nem működik jól, az akár komoly lelki problémákat is okozhat.

Mi kell egy jó csapathoz?

Minden közül a legfontosabb a megfelelő létszám megtalálása. Kisebb csapatnál kisebb az esélye a konfliktus kialakulásának, hiszen egy posztért kevesebben fognak „megharcolni”. Ez viszont azzal is járhat, hogy egy megbetegedéskor nincs kivel pótolni a kieső játékost. Nagy létszámnál nagy a harc is és az ebből fakadó belső konfliktusok. Gyakori a klikkesedés, a bizonytalanság – ha ez kikerül a pályára, garantált a kudarc.

A csapat „együttállása” is fontos: minél tovább dolgoznak együtt a csapat tagjai, annál erősebb lesz a kohézió. Minden játékos célja a verseny utáni elégedettség érzése, ha a csapat tagjai elégedettek, a csapategység is erősödik, s ez pozitívan hat vissza a teljesítményre. Ezért is van az egyéni sportolóknál nagyobb jelentősége a csapatok edzőinek, akik alapvető zálogai a csapategységnek.

Egy sikeres csapatban a tagok között elengedhetetlen a bizalom. Az érzés, hogy számíthatunk a másikra. A pályán kívül nem kell barátoknak lenni, de a versenyen egy emberként kell küzdeni. És éppen ez olyan nehéz a csapatsportokban: a csapatérdek előtérbe helyezése a ez egyéni érdekekkel szemben.

Típusok: a követő, az elszigetelt és a bűnbak

Vannak olyan, csapaton belüli pszichológiai szerepek, amelyek megváltoztatásával, befolyásolásával hatékonyabbá tehető az egyén és a csapat együttműködése is. (Azokat a szerepeket soroljuk fel, amelyek negatívan befolyásolják a csapat működését.)

A követő olyan személy, aki tulajdonképpen bármilyen szerepet betölthet, hiszen rendkívül fogékony mások cselekedeteire. Követi az irányítást vagy utánozza a vezetőt, gyakran keresik a népszerű csapattagok barátságát. Egy csapatnak szüksége van olyan sportolóra, aki megkérdőjelezés nélkül követi a vezető utasításait, ám a baj akkor van, ha nem a megfelelő csapattagot választják példaképül. Passzív taggá válhatnak, akik nem járulnak hozzá a csapatkohézióhoz.

Az elszigetelt az a sportoló, akinek nincs hangsúlyos szerepe a csapatban, fizikai és szellemi értelemben is távol áll a csapattól. Elszigeteltté válhatnak azok, akik kevésbé ügyesek, hűtlenek a célokhoz, negatívak önmagukkal szemben, örökösen panaszkodnak, ritkán mosolyognak.

A bűnbakoké a legnehezebb szerep. Egy csalódást okozó személlyel szembeni érzelem elfojtódik és áthelyeződik egy kívülálló személyre. A bűnbakképzés a csapat életének egy korai szakaszára tehető, s szorosan kapcsolódik a kudarcokhoz. A csapat tagjai ilyenkor még nem érettek meg arra, hogy közösen vállalják fel a kudarc terhét, így ennek okát rávetítik egy olyan játékosra, aki gyengébb teljesítményt nyújtott.

forrás: webbeteg.hu